Ondernemers met nep-info zwartgemaakt. Smaad grif geloofd.

Ondernemers met nep-info zwartgemaakt. Smaad grif geloofd.

AMSTERDAM – Niet alleen in de Verenigde Staten heeft het verspreiden van nepnieuws grote gevolgen, ook hier krijgen gewone ondernemers ermee te maken. „Wekelijks krijg ik van klanten te horen dat er narigheid over hen wordt verspreid. De gevolgen zijn desastreus”, zegt advocaat Romando Neijndorff, die met succes een zwartgemaakte ondernemer bijstond.

VS

In de Verenigde Staten werd de ’pizza-gate’, waarin gesteld werd dat een pedonetwerk rond de Democratische partij in de VS in een pizzarestaurant huis hield, weer actueel toen er een man met wapen in het restaurant ’onderzoek kwam doen’. Zo bizar is de situatie in Nederland nog niet, maar toch komt het vaak voor dat nepnieuws voor waar wordt aangenomen. Enkele voorbeelden: Sylvana Simons blunderde door live op televisie foutieve informatie te verkondigen, in Tilburg zou sprake zijn van een speciale ’homowijk’, de politie in Ede waarschuwde voor een nepbericht over een vermeende pedofiel en asielzoekers zouden gratis mogen reizen met de trein.

Nepinformatie

Peter Muskens van schoenenzaak Piet Peijnenburg uit Oss heeft naar eigen zeggen de zure vruchten van nepinformatie ook al geplukt. „Ik werd er op internet van beschuldigd dat ik onder dwang mijn buurvrouw, die ik momenteel als mantelzorger verzorg, 2500 euro had laten betalen voor een paar schoenen. Dat klopte van geen kant, maar je wilt niet weten hoe snel dat dan rond zingt. Een leverancier belde mij ’s avonds vanuit Frankrijk al dat mijn naam eraan ging. Maar dat was al gebeurd. De reacties die de mensen gaven, daar ben ik kapot van geweest.”
Bij Muskens vlogen ook stenen door de ruiten en kwamen dreigementen binnen. „Men gelooft wat er in eerste instantie is geschreven. We zijn er ziek van geweest, want iedereen kende het verhaal. Als je ging proberen om de waarheid te vertellen, maakte je het alleen maar erger. Ik kon het beste mijn mond dichthouden en de rechtszaak afwachten, maar de schade was al toegebracht. Ze draaien iemand letterlijk de nek om.”

Social Media

Advocaat Romando Neijndorff stelt bijna wekelijks gebeld te worden door gedupeerde ondernemers. „Het is zo makkelijk om dingen op Facebook te posten. Die worden dan weer gedeeld, zonder dat de gevolgen voor de slachtoffers overzien worden. Ondernemers zijn zwaar de dupe.”

Bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/1302739/smaad-grif-geloofd